Preskočiť na obsah

Medzinárodný deň lesov

Zverejnené 22.3.2024.

Ticho spievajú lesy,

ich pieseň sa šinie v diaľ,

veď možno začuje ju ktosi,

kto by im pomocnú ruku dal….

S príchodom jari oslavujeme aj Medzinárodný deň lesov, ktorý bol vyhlásený OSN v roku 2012 a jeho cieľom je poukázať na význam lesov, ochranu  a udržateľný rozvoj všetkých typov lesov  v prospech súčasných a budúcich generácií. Aj my sme si tento deň pripomenuli v našej škole. Žiaci si v prezentácii zopakovali zloženie lesa, druhy lesov, huby, lesné cicavce, vtáky, bližšie charakterizovali listnaté a ihličnaté stromy, ktoré rastú v lese. Dozvedeli sa o význame lesa, naučili sa, čo je borka, mladina, prales, lesná škôlka. Svoje vedomosti si mohli overiť v súťažných úlohách, v ktorých mali priradiť tieň k zvieraťu, poskladať z písmen listnaté stromy. Pozreli si aj  krátke video o ochrane lesov. Žiaci mali možnosť nahliadnuť aj do kníh a brožúr s lesnou tematikou.  

Najlepšie je však učenie cez názorné ukážky, preto si žiaci mohli ohmatať, ovoňať odrezky z rôznych stromov, napríklad: osika, dub, buk, breza, jaseň, lieska, baza čierna, borovica, smrek,…

Ďalšou aktivitou bolo priraďovanie listov a plodov k určeným stromom na magnetickej tabuli. Tu mohli využiť svoje skúsenosti a vedomosti z predošlých ročníkov. 

Aktivita Ostrov života sa žiakom veľmi páčila. Žiaci sa mali rôznym spôsobom poskladať na kmeň stromu tak, aby sa ich tam, čo najviac zmestilo. Zistili, že jeden strom môže hostiť až 300 druhov hmyzu . V aktivite kimovka, si žiaci museli zapamätať čo najviac prírodnín z lesa (kameň, kôra, suchý konár, listy, šiška, tráva, mach, bodliak…) v správnom poradí.

Hra Stromy a vtáky– niektorí žiaci boli stromy a niektorí vtáky, ktoré stáli pri svojom strome. Na povel mali vtáky opustiť svoje hniezdo a priniesť do hniezda dážďovku (nastrihané kúsky vlny, ktoré boli umiestnené hocikde po triede). Museli priniesť vždy len jednu dážďovku. Ale prišiel pilčík a ten mohol hociktorý strom vyrezať. Ten vtáčik, ktorému sa neušiel strom, vypadol z hry.

Ďalšia hra bola Netopier a motýle, kde žiaci (motýle) vytvorili kruh a v strede bol netopier, ktorý mal zaviazané oči. Netopier mal chytať motýle na povel, len na základe trepotania krídel, ktoré boli vyrobené zo stužiek z krepového papiera. Chytený motýľ sa stal netopierom. V tejto hre sa žiaci dozvedeli, že netopier na svoju orientáciu využíva sonar- echolokáciu.

Poslednou a najdlhšou aktivitou bola výroba spoločného plagátu : Les – naše pľúca, ktorý je vystavený v interiéri školy.

Lesy to nie sú, len stromy a kry, ale sú aj domovom pre rôzny hmyz, živočíchy, rastliny… Sú príliš vzácne, preto by sme si ich mali chrániť.